ISTT is loading!

Programul de Formare complementara in Psihoterapia Integrativa a Traumei

Ce este Programul de Formare complementara in Psihoterapia Integrativa a Traumei (PiT)

Este unul dintre cele mai riguroase si complexe programe locale de formare complementara in domeniul psihoterapiei, adresat viitorilor specialisti.

Cu o structura teoretica si practica ce abordeaza psihoterapia traumei in profunzime si cu ajutorul experientei unei echipe multidisciplinare de formatori, PiT ofera toate instrumentele si sprijinul de care au nevoie viitorii psihoterapeuti in practica lor.

Ca parte din acest program, beneficiezi de o experienta educationala la standarde internationale, ancorata in teorii stiintifice actuale si desfasurata dupa un proces clar si riguros, dublat de un cadru sigur si uman.

De ce sa te inscrii la PiT? 

  • Comunitate de specialisti cu experienta 

Inveti de la specialisti foarte bine pregatiti, cu formari diverse, care aduc perspective variate si care au o vasta experienta pedagogica.

  • Pregatire riguroasa, practica si dezvoltare personala

Invatarea teoretica temeinica este completata de ore de practica si lucru cu pacienti/clienti. In plus, programul pune accent pe dezvoltarea ta personala si invatarea bazata pe mecanismele tale sanatoase, auto-reglatorii. Abilitatile de interventie sunt exersate fie cu formatorii, in cadrul modulelor de formare, fie in cadrul unor sesiuni de practica distincte, asa incat vei fi pregatit pentru lucrul in cabinet in momentul absolvirii programului.

  • Programa ancorata in practicile si teoriile validate stiintific 

Ai acces la instrumente de interventie actuale si bine fundamentate stiintific, care te ajuta, ca viitor psihoterapeut, sa iti gestionezi mai eficient si mai constient clientii.

  • Focus special pe experienta ta de invatare 

Inveti dupa un proces clar, predictibil, coerent si riguros, care are in centru o cultura a feedback-ului onest si transparent. De asemenea, experienta de invatare este adaptata fiecarui participant, iar progresul personal este monitorizat prin sesiuni periodice de evaluare.

  • Sprijin si comunitate 

Esti sprijinit in dezvoltarea ta ulterioara si devii parte a unei comunitati solide de specialisti in sanatate psihica, inclusiv dupa incheierea formarii. Dupa incheierea etapei teoretice, in etapa de supervizare, cursantii care dovedesc o buna pregatire teoretica si abilitare practica sunt sustinuti de ISTT prin acces in programul de asistare psihologica deschis publicului larg, dar si prin implicarea in proiecte de cercetare sau interventii de specialitate punctuala (psihoeducatie si informare a publicului larg, traininguri destinate angajatilor si altor categorii de specialisti, psihoterapie).

Aplica pentru seria 2026 – 2028 a programului

Inscrierea se va face pe baza unei solicitari trimise pe e-mail la adresa formarepit@istt.ro la care se adauga (ataseaza) in format continuu PDF urmatoarele documente:

  • Scrisoare de intentie – Aceasta trebuie sa reflecte motivatia ta de a deveni psihoterapeut in psihoterapia integrativa a traumei si disponibilitatea de a participa la formare. Trebuie sa aiba cel mult 500 de cuvinte.

Daca vrei sa aplici pentru o bursa, include si informatii despre contributia personala in proiectele din domeniul psihologiei la care ai participat si lucrurile care te recomanda pentru obtinerea bursei. In acest document este nevoie sa se regaseasca motivatia si disponibilitatea concreta de a participa la formare si de a deveni psihoterapeut in psihoterapia integrativa a traumei (maximum 500 de cuvinte);

  • Scurta prezentare a unei carti studiate, relevanta pentru psihologia traumei si descrierea impactului pe care cartea l-a avut asupra propriei persoane (maximum 500 de cuvinte);
  • Diploma (adeverinta) de licenta si foaia matricola;
  • Diploma (adeverinta) de master si foaia matricola (daca este cazul) – vezi mai jos conditiile daca esti masterand sau absolvent al masterului de Psihologia Traumei – evaluare clinica si interventie psihologica din Universitatea din Bucuresti;
  • Atestat de libera practica in psihologie clinica si/sau psihoterapie (doar daca este cazul);
  • CV actualizat in care sa apara nivelul de cunoastere a limbii engleze sau atestat de limba engleza.
  • Dovada achitarii taxei pentru inscriere.

Taxa pentru inscriere este in valoare de 356 lei (TVA inclus) si nu se restituie in cazul aplicatiilor respinse.

Aceasta cuprinde analiza dosarului, participarea la interviu si re-examinarea (daca este cazul) si se achita exclusiv prin accesarea link-ului de inscriere de mai jos care va deveni activ incepand cu data de 1 septembrie 2025:

Taxa inscriere Formare profesionala complementara de lunga durata in Psihoterapia Integrativa a Traumei 2026-2028

Structura si programa

Programul de formare se desfasoara in doua etape: prima etapa consta in formarea teoretica si practica, iar a doua este etapa de supervizare. Acestea sunt completate de analiza si dezvoltare personala pe tot parcursul programului.

FORMAREA TEORETICA SI PRACTICA 

Formarea teoretica si practica insumeaza 550 de ore:

  • 450 de ore de teorie si practica organizate in module teoretice si practice
  • 100 de ore de studiu individual

Acestea sunt distribuite pe o perioada cuprinsa intre 30 – 36 de luni (2 ani si jumatate – 3 ani), prin module de formare organizate regulat.

Intre temele abordate in cadrul modulelor vei regasi:

  • Stresul acut, stresul cronic, stresul posttraumatic – evaluare, diferentiere si interventie psihologica;
  • Asistarea psihologica, consilierea psihologica si psihoterapia traumei;
  • Evaluarea clinica complexa si rolul ei in psihoterapie;
  • Relatia psihoterapeutica – factor trans-teoretic al schimbarii mecanismelor psihologice ale persoanei;
  • Mecanismele schimbarii si reducerea disocierii in psihoterapia traumei;
  • Procesul psihoterapeutic – cu copii, adolescenti, adulti;
  • Metode si tehnici de lucru in psihoterapia integrativa a traumei;
  • Psihoterapia de cuplu si de familie; Psihoterapia de grup;
  • Etica in psihoterapie.

Etapa de formare teoretica se finalizeaza cu:

  • un examen teoretic tip grila;
  • elaborarea lucrarii de disertatie in cel mult 3 ani de la incheierea cursurilor. Aceasta cuprinde:
  • prezentarea unui studiu de caz complet al unui client (introducere teoretica si prezentarea a 10 sedinte lucrate);
  • prezentarea a 6 transcripturi (continutul a 10 minute din 6 sedinte diferite), cu 6 clienti diferiti.

Tutorii de practica si formatorii ofera indrumare si materialele necesare elaborarii lucrarii finale si transcripturilor.

Important: Eliberarea certificatului de absolvire presupune obtinerea punctajului minim de 60 puncte la testul grila (din 100 de puncte maxim), calificativul minim „Bine” pentru lucrarea de disertatie (studiul de caz si transcripturile), elaborarea tuturor temelor de pe parcursul formarii cu calificativul minim ”Bine” si finalizarea numarului necesar de ore de analiza si dezvoltare personala (conform reglementarilor COPSI).

Pentru sesiunile de practica, cursantii sunt impartiti in grupe coordonate de catre un tutore de practica, pe tot parcursul formarii. In cadrul sesiunilor, cursantii aplica cunostintele teoretice invatate la cursuri, exerseaza si dezvolta abilitatile de sprijin psihologic si ghidaj psihoterapeutic. In plus, ei sustin interventii psihoterapeutice, in cadrul carora primesc feedback constant din partea tutorelui de practica si de la colegii de grupa. De asemenea, analizeaza cazuri si primesc feedback privind procesul individual de invatare.

Scopul acestor sesiuni este ca la incheierea etapei de formare teoretica si practica, cursantii sa poata sustina procese de psihoterapie cu pacienti/ clienti, care sa fie structurate si concentrate pe obiectivele clientilor. Aceste procese faciliteaza schimbarea, prin stimularea functionarii sanatoase si cresterea calitatii vietii clientilor.

Programa pe care o folosim aduce impreuna perspectivele si experienta din mai multe formari psihoterapeutice si este actualizata anual de catre echipa de coordonare a Scolii de formare, in functie de feedback-ul si nevoile participantilor.

SUPERVIZAREA PROFESIONALA 

Supervizarea profesionala insumeaza 150 de ore, esalonate pe parcursul a 3 ani. In acest timp, cursantii pot fi sprijiniti de ISTT prin acces la clientii Programului de asistare psihologica gratuita sau tarifata al institutului.

Aceasta etapa este conditionata de obtinerea atestatului de libera practica sub supervizare. Supervizarea este organizata si se desfasoara periodic, atat in intalniri de grup, cat si in intalniri individuale, alaturi de supervizori atestati, recunoscuti de ISTT.

In cadrul supervizarii, fiecare psihoterapeut sub supervizare prezinta si urmareste impreuna cu supervizorul cel putin 10 cazuri cu problematica diferita. La finalul supervizarii, cursantul prezinta sintetic follow-up-ul fiecarui caz.

Important: Pentru finalizarea supervizarii, fiecare psihoterapeut practicant sub supervizare trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii: sa finalizeze cele 150 de ore de supervizare, sa aiba o conduita morala pe intreaga perioada a formarii, sa obtina calificativul minim „Bine” la toate cele 10 cazuri prezentate in supervizare si sa aiba minimum 50 de ore de analiza si dezvoltare personala in timpul perioadei de supervizare. 

COMPONENTA DE ANALIZA SI DEZVOLTARE PERSONALA DIN CADRUL FORMARII  

Pana la finalul formarii, fiecare cursant are nevoie de 300 de ore de analiza si dezvoltare personala*, care sunt structurate astfel:

  • 250 de ore in etapa de formare teoretica si practica
  • 50 de ore in etapa de supervizare

*Dintre cele 300 de ore, minim 30 de ore sunt reprezentate de analiza personala individuala efectuate cu un psihoterapeut recomandat de ISTT.

Important: Orele de dezvoltare personala efectuate inaintea inceperii si in timpul programului pot fi recunoscute, insa numai daca ele s-au desfasurat cu psihoterapeuti recunoscuti de Asociatia ISTT. 

Daca ele s-au desfasurat cu psihoterapeuti din alte orientari psihoterapeutice, orele pot fi recunoscute de Asociatia ISTT, dar intr-o proportie de cel mult 75 de ore, si doar daca respectivul cursant dovedeste ca acestea au fost procese psihoterapeutice centrate pe terapia traumei (pentru acest lucru, este necesara prezentarea unei adeverinte din partea specialistului cu care a colaborat).

Eligibilitate & Calendar

La programul de formare pot aplica absolventii licentiati in psihologie, psihoterapeutii si psihologii clinicieni care vor sa integreze perspectiva psihologiei traumei in practica lor.

Persoanele licentiate in alte domenii decat psihologia trebuie sa intruneasca, in etapa de formare teoretica si practica din cadrul formarii, toate cerintele definite de Colegiul Psihologilor din Romania in vederea atestarii profesionale. 

Pentru ca programul are o structura interactiva, numarul cursantilor este limitat. Au prioritate candidatii care:

  • Au urmat sau urmeaza un master in psihologie clinica, consiliere si/ sau psihoterapie;
  • Detin cunostinte temeinice de psihologie clinica, conform nivelului de licenta in psihologie;
  • Demonstreaza un discurs coerent, interes demonstrat cu activitati si cunostinte din domeniul psihologiei si psihotraumatologiei;
  • Cunosc bine limba engleza.

 

Calendarul de inscriere pentru seria 2026-2028:

  • 1 septembrie – 15 noiembrie | Perioada de inscrieri
  • 15 noiembrie – 20 noiembrie | Analiza dosarelor
  • 20 – 29 noiembrie | Desfasurarea interviurilor individuale
  • 2 – 4 decembrie | Comunicarea rezultatelor
  • 9-13 decembrie | Desfasurarea interviurilor pentru burse

 

Echipa de formatori si turori de practica

Formatorii programului sunt printre cei mai buni experti din Romania in domeniul lor, bine conectati cu comunitatea internationala si la curent cu ultimele cercetari si abordari stiintifice din psihologie.

Carmen Ragea MA  – formator

Psihoterapeut principal, supervizor,  Membru Fondator si Coordonator al Scolii De Formare ISTT

Diana Vasile PhD – formator

Psihoterapeut principal, supervizor, Membru Fondator si Presedinte ISTT

Cristina Sterie Drd  – formator 

Psihoterapeut principal, formator si supervizor

Marina Badea PhD – formator

Psihoterapeut principal, formator si supervizor

Victor Badea PhD – formator

Psihoterapeut principal,  formator si supervizor

Catalin Nedelcea PhD – formator

Psihoterapeut principal, formator si supervizor

Maria Magdalena Macarenco PhD – formator

Psiholog clinician principal, formator si  supervizor

Anatol Reghintovschi PhD – formator

Psihoterapeut  specialist, formator si supervizor

Mugur Ciumageanu PhD – formator

Psiholog clinician principal, Psihoterapeut specialist, formator si supervizor

Flori-Ana Buzila MA – formator si tutore de practica

Psihoterapeut specialist, consilier psihologic principal, Vicepresedinte ISTT

Roxana Purcarea MA – formator si tutore de practica

Psihoterapeut autonom, Psiholog clinician autonom

Andra Costin MA – formator si tutore de practica

Psihoterapeut autonom, Consilier psihologic autonom

Costuri & Burse

Costurile programului de formare sunt structurate in doua parti – una, aferenta primei etape (pregatirea teoretica), iar cealalta, celei de-a doua (de supervizare).

Formarea teoretica si practica

Costurile acesteia sunt de 5000 euro plus TVA, respectiv 4034 euro plus TVA pentru cursantii care au absolvit Masterul de Psihologia traumei – evaluare clinica si interventie terapeutica la  Universitatea din Bucuresti sau sunt incadrati in anul II, cu conditia finalizarii disertatiei in cadrul sesiunii de disertatie iunie-iulie 2026 si prezentarea adeverintei sau diplomei pana cel tarziu in octombrie 2026.

Suma poate fi achitata in 4 si respectiv 3 transe, la cursul BNR din ziua postarii link-ului de plata:

  Costuri pentru cursantii PiT Costuri pentru cursantii care au absolvit Masterul de Psihologia traumei – evaluare clinica si interventie terapeutica la  Universitatea din Bucuresti
Transa 1 – Ianuarie  

1680 de euro + TVA

1680 de euro + TVA

Transa 2 – Iunie  

1640 de euro + TVA

1680 de euro + TVA

Transa 3 – Ianuarie 

840 de euro + TVA

674 de euro + TVA

Transa 4 – Iunie  

840 de euro + TVA

/

Cost total   

5000 de euro + TVA

4034 de euro + TVA

Dezvoltarea personala si supervizarea profesionala

Acestea au costuri distincte si pot fi accesate in functie de alegerile si ritmul fiecarui cursant.

Pentru cursantii aflati la prima formare, exista si oportunitatea aplicarii pentru 2 burse, care acopera integral costurile primei etape de formare (teoretica si practica).

Bursele PiT

ISTT ofera doua burse de studiu care acopera costurile programului de formare in Psihoterapia Integrativa a Traumei. Ele vor fi acordate in urma unui proces ulterior de evaluare.

Cum stii daca esti eligibil/a pentru acordarea unei burse?

  • Ai fost admis/a in programul de formare ISTT;
  • Notele obtinute in timpul formarii academice cat si media acestora (licenta si master – daca este cazul) sunt peste 9;
  • Te-ai implicat si ai contribuit la proiecte din sfera psihologiei (cercetare, voluntariat, aplicatii diverse, publicatii etc.) in perioada liceului, a facultatii sau a masterului (daca este cazul);
  • Vorbesti fluent in limba engleza si cunosti o a doua limba straina de circulatie internationala.
  • Esti la prima formare si ai sub 26 de ani.

Cum aplici pentru o bursa? 

In scrisoarea de intentie pe care o vei include in dosarul de aplicare, trebuie sa mentionezi faptul ca iti doresti sa aplici pentru bursa, si sa explici contributia personala in proiectele din domeniul psihologiei la care ai participat si lucrurile care te recomanda pentru obtinerea bursei.

Cum vei fi selectat? 

Dupa anuntarea persoanelor admise in cadrul programului, vor avea loc interviuri cu candidatii la bursele ISTT.

Interviurile vor avea o comisie separata, coordonata de Diana Vasile, si se vor desfasura exclusiv in limba engleza.

Cum iti poti mentine bursa pe perioada formarii?  

Mentinerea bursei pe intreaga durata a formarii presupune indeplinirea unor criterii specifice:

  • Participare activa la cursuri;
  • Obtinerea calificativului „Exceptional” la temele din cadrul programului de formare;
  • Participarea activa la cel putin un proiect al ISTT, pe an calendaristic, altul decat programul de formare sau cel de asistare psihologica gratuita;
  • Demonstrarea abilitatilor de lucru in echipa.

Intrebari frecvente despre programul de formare complementara

Despre eligibilitate si conditiile programului

Pot aplica la Programul de Formare daca nu am licenta in psihologie? 

Persoanele licentiate in domeniile umaniste, cum ar fi: medicina, asistenta sociala, psihopedagogia speciala etc., trebuie sa intruneasca, in etapa de formare teoretica si practica din cadrul formarii, toate cerintele definite de Colegiul Psihologilor din Romania in vederea atestarii profesionale.

Pentru aceste persoane, este necesara completarea studiilor universitare cu un pachet de discipline universitare de specialitate, cu urmatorul continut:

  • Introducere in psihologie sau Psihologie generala sau Fundamentele psihologiei sau Psihologia personalitatii sau Teorii ale personalitatii sau alte denumiri echivalente – 40 ore;
  • Psihologia dezvoltarii sau Psihologia varstelor sau alte denumiri echivalente – 40 ore;
  • Psihologie clinica sau Psihopatologie sau Psihiatrie sau Profile dezadaptative de comportament sau alte denumiri echivalente – 40 ore;
  • Evaluare psihologica sau Evaluare si testare psihologica sau Psihodiagnostic sau alte denumiri echivalente – 40 ore;
  • Introducere in psihoterapie sau Abordari in psihoterapie sau alte denumiri echivalente – 40 ore.

Aceste discipline pot fi urmate in cadrul unui modul organizat de Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei, Universitatea din Bucuresti. Afla mai multe aici. [ https://fpse.unibuc.ro/wp-content/uploads/Postuniversitar/Prezentarea%20programelor/FUNDAMENTELE%20PSIHOLOGIEI.pdf ]

Ce facilitati am in cadrul PiT, daca am absolvit Programul masteral de Psihologia Traumei – evaluare clinica si interventie psihologica la Universitatea din Bucuresti? 

Absolventii care au finalizat acest program (cu nota minima 8 la fiecare examen) si au sustinut lucrarea de disertatie (la care au primit minimum nota 9), beneficiaza in cadrul programului de formare in Psihoterapia Integrativa a Traumei de urmatoarele facilitati:

  • Reducerea investitiei (cu 966 euro + TVA);
  • Recunoasterea a 50 de ore de analiza si dezvoltare personala;
  • Recunoasterea a 50 de ore de supervizare;
  • Echivalarea testului grila de cunostinte.

Masteranzii din anul II se pot inscrie la formare beneficiind de facilitatile enumerate mai sus, cu conditia finalizarii disertatiei in cadrul sesiunii de disertatie iunie–iulie 2026. In caz contrar, masterandul isi pierde aceste facilitati din cadrul programului de formare si va respecta toate celelalte conditii ale formarii. Ca urmare, cursantul va incheia un nou contract de formare.

 

De ce este nevoie de o abordare integrativa pentru gestionarea traumei? 

Conform recomandarilor Asociatiei Americane a Psihologilor (APA – American Psychological Association), persoanele traumatizate raspund mai bine la o abordare de lucru integrativa. Formarea noastra urmeaza protocolul propus de acest ghid [https://www.apa.org/ptsd-guideline/ptsd.pdf]. Varianta in limba romana a ghidului este disponibila aici [https://www.istt.ro/documente/Ghid%20APA%20Pentru%20Tratamentul%20PTSD.pdf]

Cat de dificil este programul de formare?

Programul este unul de durata medie si este construit ca o experienta complexa de invatare, cu o puternica componenta de dezvoltare personala si lucru cu sine – aspecte esentiale pentru viitorii specialisti in sanatate psihica, alaturi de formarea teoretica si practica.

Participantii sunt sustinuti pe parcurs de formatori si tutori de practica, primesc sugestii pentru  imbunatatirea experientei de invatare prin sesiuni de feedback reciproc, si dobandesc competentele relevante pentru practica lor ulterioara.

In plus, una dintre prioritatile programului este crearea unui mediu sanatos si sigur de invatare, in care contributia participantilor este valoroasa si incurajata, care stimuleaza invatarea bazata pe mecanismele sanatoase, auto-reglatorii ale participantilor.

De ce spunem ca programul nostru este unul de formare integrativa?

Programul echipeaza cursantii cu instrumente, practici si informatii moderne, care inglobeaza perspective din mai multe scoli de terapie si cele mai recente studii si informatii stiintifice validate de comunitatea stiintifica locala si internationala.

Cate locuri sunt disponibile?

Ca urmare a structurii interactive si aplicative a programului, numarul cursantilor este limitat (maxim 50). Au prioritate candidatii care:

  • Au urmat sau urmeaza un master in psihologie clinica, consiliere si/ sau psihoterapie;
  • Detin cunostinte de psihologie clinica, psihotraumatologiei, consiliere si psihoterapie, conform nivelului de licenta in psihologie;
  • Demonstreaza un discurs coerent, o atitudine colaborativa, perseverenta, conduita etica si manifesta interes pentru domeniul psihotraumatologiei;
  • Cunosc bine limba engleza.

Despre desfasurarea formarii 

Ce presupune studiul individual din etapa de formare teoretica si practica? 

Studiul individual, in cumul de 100 de ore, include: pregatirea temelor de practica, parcurgerea bibliografiei recomandate, studiul materialelor video, analiza cazurilor prezentate, elaborarea transcripturilor, lucrul cu colegii, practica deliberata si alte activitati de studiu individual organizate in ritm propriu, insotite de feedback constant din partea tutorilor de practica si a formatorilor.

Cum se desfasoara cursurile si intalnirile din cadrul formarii?

Informatiile teoretice sunt furnizate cursantilor prin prezentari interactive, suporturi de curs, referinte bibliografice (tratate de specialitate si manuale) – elaborate inclusiv de catre formatorii acestui program, recunoscute pe plan national si international.

Pot lucra cu clienti in timpul formarii? 

Participantii care au deja atestat de libera practica in psihologie clinica sau psihoterapie si care demonstreaza practic ca au abilitati de interventie pot fi eligibili pentru a lucra cu beneficiarii Programului de asistare psihologica gratuita din cadrul ISTT. Acest lucru se va putea desfasura dupa prima sesiune de feedback individual si dupa parcurgerea a minimum jumatate din programul de formare.

Care este rata de prezenta pe care cursantii trebuie sa o intruneasca?

Prezenta este obligatorie in proportie de minimum 85%. Cu alte cuvinte, un participant poate absenta la cel mult 75 de ore (echivalentul a 3 module). Modulele la care un cursant absenteaza pot fi recuperate prin participarea la acele module din seriile ulterioare de formare, contra cost. Participarea la orele de practica sustinute exclusiv de catre tutorii de practica (parte integranta din totalul celor 550 de ore) reprezinta o conditie obligatorie pentru finalizarea programului de formare. De aceea, prezenta este obligatorie tot in proportie de minimum 85%.

Cand se desfasoara sesiunile din etapa de formare teoretica si practica?

Cele 550 de ore sunt organizate in module de cate 25 de ore dispuse, de obicei, la un interval de minim o luna.  Modulele se desfasoara in weekend (vineri-duminica), in format fizic sau hibrid (online prin platforma Zoom).

In unele situatii, din motive ce tin de feedback ul cursantilor si/sau al formatorilor si adaptarea la schimbarile generate de viata de zi cu zi, ISTT poate sa reprogrameze unele dintre module. Anuntul va fi facut in cel mai scurt timp posibil.

Cum functioneaza sesiunile de feedback si evaluare? 

Pentru sustinerea procesului de invatare si pentru monitorizarea progresului personal, pe parcursul etapei de formare teoretica si practica, sunt organizate periodic sesiuni de evaluare a cunostintelor teoretice predate si a abilitatilor exersate. Ele sunt menite sa stimuleze dezvoltarea profesionala a fiecarui cursant, conform caracteristicilor si contextului personal, precum si respectarea standardelor de formare ale scolii ISTT.

In general, feedbackul reciproc este parte integranta a programului de formare. Dupa prima jumatate a perioadei de formare, formatorii si tutorii de practica organizeaza sesiuni de feedback individual cu fiecare cursant (aproximativ 15 minute), in care punctam elementele forte si cele de imbunatatit atat pentru cursant, cat si pentru scoala. In urma acestora, este luata decizia de a continua parcursul programului cu eventuale ajustari necesare. In unele cazuri, se poate decide reorganizarea sau adaptarea colaborarii (inclusiv la nivel de costuri), ori incetarea acesteia (caz in care sumele platite pana la momentul respectiv nu vor fi returnate).

De ce este necesara supervizarea in formarea si practica psihoterapeutica?

In cadrul scolii de formare pe care o urmeaza un psihoterapeut (pentru ca mai apoi sa poata practica psihoterapia), acesta lucreaza si cu un specialist senior, care il sustine si il ghideaza la inceputurile practicii sale.

Scopul acestui proces de supervizare este:

  • sa ajute viitorul specialist sa lucreze cu diverse tulburari comune, potrivite nivelului sau de experienta;
  • sa il ajute sa faca recomandari si planuri de tratament, sa foloseasca instrumente si metode cat mai potrivite pentru clientii sai;
  • sa il pregateasca pentru gestionarea unor situatii dificile care pot aparea in munca sa in conformitate cu codul etic si deontologic al profesiei de psiholog.

De exemplu, daca psihoterapeutul incepe sa lucreze cu o persoana ale carei dificultati ii depasesc capacitatile terapeutice la momentul respectiv, trebuie sa isi poata evalua competentele, asa incat sa faca recomandari etice si potrivite pentru clientul sau (cum ar fi, de exemplu, redirectionarea sa catre un specialist cu mai multa experienta).

In plus, in cadrul supervizarii, psihoterapeutul poate discuta cu supervizorul sau cu mai multa experienta despre eventualele blocaje pe care le intalneste si nevoile de ghidaj care apar in situatii complexe (proiectii, dinamica relatiei dintre client si psihoterapeut etc).

  • Procesul de supervizare se bazeaza pe un contract intre cele doua parti. Acest contract va fi avizat de Colegiul Psihologilor din Romania. In general, acesta dureaza aproximativ trei ani, totalizand un numar de 150 de ore de supervizare, dupa care psihoterapeutul devine psihoterapeut autonom.
  • Pe langa pregatirea formala pe care trebuie sa o aiba un psihoterapeut, acesta trebuie sa detina un atestat de libera practica eliberat de Colegiul Psihologilor din Romania (CPR).
  • Este esential ca psihoterapeutii sa fi facut ei insisi psihoterapie, asa incat sa isi poata procesa trairile si propriile dificultati emotionale.
  • Pentru asigurarea unui nivel inalt de calitate a activitatii profesionale si a respectarii codului etic al profesiei de psihoterapeut, este necesar ca specialistul sa fie membru al unei organizatii profesionale de specialitate.

Testimoniale

Fiecare serie de cursanti insotita de ISTT din 2019 si pana in prezent a reprezentat o noua generatie de specialisti pregatiti sa recunoasca si sa trateze trauma in comunitatile lor. Suntem incantati si recunoscatori sa cunoastem in fiecare an psihoterapeuti dedicati si ghidati de pasiunea pentru lucrul cu oamenii.

Descopera mai multe despre experienta de invatare de la ISTT, chiar de la alumnii programului!

Raluca Gavrilescu – Psiholog clinician si psihoterapeut

Pentru mine, experienta formarii a fost ceea ce am avut nevoie: structura, informatii riguroase, stiintifice. Am apreciat foarte mult faptul ca programul s-a concentrat pe stiinta fundamentata si solida, care este esentiala in lucrul eficient in cabinet.”

Corina Tolea – Psiholog clinician si psihoterapeut

„Experienta programului a fost una profund transformatoare pentru mine, pentru ca a presupus mult lucru la nivel personal. In plus, structura sa este clara, include foarte multa informatie stiintifica si urmareste progresul individual – elemente esentiale pentru orice psihoterapeut bine pregatit.”

 

Oana Budis – Consilier psihologic si psihoterapeut

„Ce am apreciat foarte mult este faptul ca am lucrat foarte mult si cu omul Oana, pe care se sprijina profesionistul din mine. Nu a fost vorba doar despre o predare clasica, pur teoretica, iar asta se datoreaza cu siguranta stilului de lucru al formatorilor si al tutorilor de practica, care au urmarit indeaproape procesul nostru si ne-au fost alaturi cu ghidaj, sustinere si provocarea de a exersa continuu.’’

 

Teodora Moldovan – Psiholog clinician

„Am descoperit profesionistii din cadrul ISTT si un spatiu cald, vindecator, fara judecata, securizant – pe scurt, un spatiu in care eu pot descoperi cine sunt cu adevarat. Echipa de formatori condusa de Diana Vasile a creat un spatiu de crestere, cu o cultura sanatoasa de feedback, in care orice intrebare era binevenita, un spatiu de invatare, dar si de responsabilizare a noastra ca profesionisti”.

 

Marius Andronache – Psiholog clinician in supervizare

„A fost o experienta complexa, cu mult lucru personal, care a completat invatarea teoretica din cadrul cursurilor. Asteptarea mea de ritm intensiv a fost cu siguranta indeplinita. In plus, programul este riguros structurat si variat din punctul de vedere al continutului – am invatat de la formatori din alte scoli, care au adus perspectivele proprii.”

 

Noemi Dumitrașcu – Psiholog clinician in supervizare

„Participarea la formare mi-a adus nu doar dezvoltare profesionala, ci si multa dezvoltare personala. Cel mai important, m-a conectat la o comunitate extraordinara: formatori exceptionali, foarte bine pregatiti si cu foarte multa rabdare, si colegi care ma inspira si care sunt alaturi unii de altii in intervizare. De asemenea, apreciez foarte mult cum programul se imbogateste de la o generatie la alta.’’

 

Teodora Georgescu – Psiholog clinician, psihoterapeut si doctor in psihologie

„Am ales formarea din cadrul ISTT pentru ca ofera o serie complexa de raspunsuri dintr-o perspectiva moderna si integrata, care include si metode de asistare. In plus, se concentreaza pe mobilizarea resurselor oamenilor si antrenarea partii lor sanatoase – pentru ca psihoterapia nu este doar despre patologie, este despre persoana, in intregul ei, inclusiv cu partile sale sanatoase.’’

Parteneri

Din dorinta de a oferi servicii de calitate, am dezvoltat parteneriate importante cu companii de incredere din Romania.

Institutul pentru Studiul si Tratamentul Traumei (ISTT)

Suntem o asociatie profesionala interdisciplinara, non-guvernamentala, ce isi propune sa promoveze in randul specialistilor (psihologi, psihoterapeuti, personal medical, cadre didactice, asistenti sociali si alti lucratori in domenii conexe) cunostinte noi despre trauma psihica si interventii specializate in tratamentul acesteia, sa ofere ajutor pentru cei care au nevoie si sa asigure un cadru de dezvoltare profesionala pentru profesionistii din domeniul psihotraumatologiei.

Acest câmp este obligatoriu.

Aboneaza-te la Newsletter ISTT si fii la curent cu evenimentele dedicate tie, cu noutatile din domeniu si activitatea de cercetare a organizatiei.