“Single” și în perioada de auto-izolare
 /   / “Single” și în perioada de auto-izolare

“Single” și în perioada de auto-izolare

Adela Mihalcea, psiholog psihoterapeut autonom, membru ISTT

Acest articol vine în întâmpinarea celor care sunt singuri și în izolare.

Când spun singur mă refer la tine, cea/cel care nu ai un partener în această perioadă. Am ascultat, în ultimul timp, multe mărturii ale celor care nu au partener și care, înainte de pandemie, căutau unul.

Am observat că poți experimenta anxietate nu doar datorită izolării, ci și lipsei de perspectivă în găsirea cuiva cu care să-ți trăiești viața. E posibil să scadă speranța, să devii trist sau să ai senzația că vei rămâne așa pentru tot restul vieții. Te poți lupta cu frustrarea, furia și neputința. Este de înțeles și, de aceea, aș vrea să împărtășesc cu tine câteva repere la care m-am gândit în timp ce am discutat cu cei cu care lucrez și cu prieteni singuri.

Să trăiești singur în casă are și avantaje. Ești stăpân pe programul propriu, îți poți întinde foile pe  jos, pui muzică oricât de tare și poți să dansezi exact ca atunci când nu te vede nimeni :), dacă nu ai chef să gătești, mănânci ce ai în frigider, speli când vrei și sigur cheltui mai puțin!

  • Emoțional, păstrezi toate resursele pentru tine și nu este necesar să consumi energie ca să identifici și să gestionezi stările copiilor sau ale partenerului;
  • Încearcă să folosești strategia „stop” pentru a ameliora gândurile pesimiste privind viitorul tău în cuplu;
  • Amintește-ți că este mai înțelept să fii singur decât într-o relație disfuncțională; așa că rezistă tentației de a relua legătura cu fosta/ fostul partener;
  • Poți continua să cauți potențiali parteneri pe rețelele de socializare, mai ales că este posibil ca „vânătorii” să mai dispară acum tocmai pentru că stau acasă în familia lor. Astfel apar mai multe persoane singure și serioase care nu au avut curajul să intre până acum pe astfel de platforme și le poți întâlni mai ușor.
  • Poți să ieși la un date online. Partea bună este că ești cu totul în siguranță și că poți ieși imediat din conversație dacă celălalt are o abordare nepotrivită;
  • Sunt comunități de oameni singuri pe internet și, dacă vrei, poți adera la ele pentru a face schimb de idei, de gânduri și emoții;
  • Amintește-ți că este o situație temporară, a avut un început și va avea un sfârșit, chiar dacă pare îndepărtat;
  • Ai timp să te observi mai mult, să te împrietenești cu tine, să vezi cum reacționezi în situații limită, să vezi mult mai limpede cine ești tu –  ceea ce ar putea foarte bine să întărească încrederea în sine, iar acest lucru cu siguranță va ajuta la felul în care te raportezi în viitor la ceilalți;
  • Ai posibilitatea să meditezi mai mult la ce nu a mers până acum în relații, iar asta o poți face și tu cu tine dar și cu ajutorul unui profesionist;
  • Nu rupe legăturile pe care deja le-ai avut, implică-te, inițiază contacte, interesează-te de ceilalți. Uneori, condițiile neobișnuite pot consolida relații așa cum nu se putea înainte sau chiar pot construi unele noi;
  • Poți iniția o petrecere în pijamale pe Skype sau Zoom sau un mini-club de lectură cu prietenii;
  • Ține un jurnal cu ce faci în fiecare zi, cu ce descoperi despre tine, dar și despre situația socială, economică, despre vreme – îți va folosi cu siguranță la a-ți goli mintea de gânduri și la a vedea peste 20 de ani cum te-ai descurcat singur într-o asemenea situație;
  • Păstrează-ți anumite obiceiuri pe care le practicai înainte: citește, fă-ți o cafea exact cum îți place, ai grijă de aspectul tău, fă mișcare;
  • Menține-ți corpul relaxat dar activ, așa.. ca la yoga;
  • Hrănește partea de copil din tine – colorează, desenează, uită-te la filme de animație, învață de pe internet să faci lucruri creative cu simple obiecte;
  • Oricât ar fi de tentant, nu lucra din pat și nu folosi folosi pijamaua că ținută business casual. Nu contează că nu te vede nimeni, contează ce mesaje transmiți creierului tău!
  • Păstrează-ți umorul și practică un strop de auto-ironie. Este nevoie ca, la sfârșitul izolării, să te fi redescoperit și să fii sănătoasă/sănătos fizic și psihic.

Institutul pentru Studiul si Tratamentul Traumei (ISTT) este o asociatie profesionala interdisciplinara, non-guvernamentala, ce isi propune sa promoveze in randul specialistilor (psihologi, psihoterapeuti, personal medical, cadre didactice, asistenti sociali si alti lucratori in domenii conexe) cunostinte noi despre trauma psihica si interventii specializate in tratamentul acesteia, sa ofere ajutor pentru cei care au nevoie si sa asigure un cadru de dezvoltare profesionala pentru profesionistii din domeniul psihotraumatologiei.

Newsletter

Aboneaza-te la Newsletter ISTT si fii la curent cu evenimentele dedicate tie, cu noutatile din domeniu si activitatea de cercetare a organizatiei.